for your eyes onlyΗ παλιά πεποίθηση ότι η κατανάλωση των καρότων μπορεί αυξήσει την ικανότητά σας να βλέπετε στο σκοτάδι μπορεί να ισχύει, μπορεί και όχι. Η αλήθεια είναι όμως ότι πολλές μελέτες δείχνουν ότι η κατανάλωση ορισμένων τροφίμων μπορεί πράγματι να βοηθήσει και να προστατεύσει την όρασή σας. Παραδείγματος χάριν, μια σημαντική αμερικανική μελέτη έχει διαπιστώσει ότι οι βιταμίνες του A, C, E μαζί με ψευδάργυρο μπορούν να επιβραδύνουν την ανάπτυξη παθήσεων της ωχράς κηλίδας που αναπτύσσονται μεγαλώνοντας σε άτομα με αυξημένη προδιάθεση ή επιβραδύνουν την εξέλιξη παθήσεων της ωχράς κηλίδας σε άτομα που ήδη πάσχουν.

Οι βιταμίνες C και Ε μπορούν επίσης να συμβάλλουν στην επιβράδυνση ή και να εμποδίσουν την ανάπτυξη ή την εξέλιξη του καταρράκτη. Η λουτεΐνη και ξανθινίνη είναι αντιοξειδωτικά που εξουδετερώνουν τις ελεύθερες ρίζες που μπορούν να προκαλέσουν ζημία στα κυττάρα των ματιών.
Μια αιτία της οξείδωσης και της δημιουργίας των ελευθέρων ριζών είναι η υπερέκθεση στη UV ακτινοβολία του ήλιου. Υπάρχουν ενδείξεις ότι τόσο η λουτεϊνη όσο και η ξανθινίνη μπορούν να ενεργήσουν σαν “φυσικά γυαλιά ηλίου”, βοηθώντας στο φιλτράρισμα της επιβλαβούς υπεριώδους ακτινοβολίας, εμποδίζοντας την να φτάσει στο πίσω μέρους του αμφιβληστροειδούς χιτώνα και να τον καταστρέψουν. Τουλάχιστον μια μελέτη έχει δείξει ότι η λουτεΐνη και ξανθινίνη μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην παρεμπόδιση της εμφάνισης καταρράκτη.
Η λουτεΐνη και ξανθινίνη βρίσκονται συχνά μαζί σε σκουρόχρωμα φρούτα και λαχανικά,  όπως το σπανάκι, τα πράσινα φασόλια, το μπρόκολο, το κατσαρό λάχανο, τα λαχανάκια Βρυξελλών, τα πορτοκαλιά, η πιπέρια, τα μπιζέλια, τα σταφύλια, τα ακτινίδια, η παπάγια, το μάγκο, τα ροδάκινα, οι γλυκοπατάτες, τα δαμάσκηνα, το μαρούλι και το πεπόνι.
Το μέγιστο όφελος έρχεται όταν τα φρούτα και τα λαχανικά καταναλώνονται ωμά ή με ελαφρύ μαγείρεμα όπου διασπώνται οι κυτταρικές ίνες και αυξάνει έτσι η βιοδιαθεσιμότητα των θρεπτικών συστατικών (δηλαδή διευκολύνεται το σώμα στο να απορροφήσει τη λουτεΐνη ή τη ξανθινίνη). Το παρατεταμένο ωστόσο μαγείρεμα ή ψήσιμο καταστρέφει τα θρεπτικά αυτά συστατικά (λουτεΐνη, ξανθινίνη και βιταμίνες).
Δεν έχει οριστεί ημερίσια συνιστώμενη ποσότητα για τη λουτεΐνη και την ξανθινίνη, αλλά προτείνονται 6mg/ ημέρα – που αντιστοιχούν σε 2-4μερίδες φρούτων και λαχανικών από τα παραπάνω για να καλύψουν τις ανάγκες σε λουτεϊνη και ξανθινίνη.
Στην περίπτωση που βρίσκετε αδύνατο το να καταναλώνετε τέτοιες ποσότητες καθημερινά από τα ανωτέρα τρόφιμα, τότε ίσως να πρέπει να συμβουλευτείτε έναν ειδικό γιατρό ή διαιτολόγο για την λήψη κάποιου κατάλληλου συμπληρώματος..για τα μάτια σας μόνο..